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Feuerbox zu = Feuer aus?

men-at-arms

Vegetarier
hab mal ne kurze frage:
wenn man bei einem smoker die brennkammer schließt und die lüftung voll aufdreht, geht dann das feuer aus?
:-?
 
Hab zwar noch nicht soviel Erfahrung aber bei mir brennt´s weiter. Nicht mehr so stark wie bei offenem Türchen, aber es brennt.

Könntest zusätzlich noch den Kamin offenlassen. Dann hast mehr Zug und es brennt noch besser.

Hab damit beim "Einbrennen" mal gespielt und probiert...

Gruß
alex
 
Wenn mein Smoker gut aufgeheizt ist und nur wenig Glut oder Feuer vorhanden ist, dann geht das Feuer nicht aus, aber in den meisten Fällen habe ich etliche Buchenscheite am fackeln und beim Schließen der Brennkammer ist zu wenig Sauerstoff für die Flammen, sie gehen aus. Man kann auch den Schornstein bis auf einen Schlitz, und die Brennkammer, schließen, dann haben Flammen auch keine Chance ;-)
 
fällt die temperatur nicht rapide ab wenn man die box dann schließt und es nur noch glüht?
interessiert mich so weil ich meinen smoker eigenbau (fotos kommen noch) fast fertig hab.
ich hab den vor kurzem eingebrannt und mal mit der klappe gespielt. die höchste temperatur hab ich erreicht als die klappe fast geschlossen war. laut termometer 270 grad celsius :o
aber sobald die klappe zu gemacht wird fällt die temp bis auf 130 grad celsius.
ich überlege jetzt ob ich noch was an der lüftung werkeln soll, vorher probier ich aber mal was mit nem rost für glut und feuer.
ich hab das feuer ohne rost gemacht. ich glaub da kommt da bei geschlossener klappe nicht genug luft ran.
naja mal schauen. :prost:
 
An meiner Brennkammertür ist ein Luftduchlass, den lasse ich immer auf. Nach dem Grillen den und den Schornstein zu und ich habe fürs nächste mal noch gut Holz und Kohlen. Es kommt auch auf die Wandsärke an, wie gut sich die Hitze hält. Bei mir wiegen Brenn und Garkammer ca. 110 Kg, wenn der Stahl erst 200° hat hält sich die Temperatur ganz gut.
 
ich brauchte die die temp zum einbrennen. und um später pizza zu machen :D
das nächste mal werde ich aber glaube ich das feuer in der garkammer machen, wenn ich nochmal so hohe temps ereichen will. z.b. für pizza oder flammkuchen.
 
:o

Wenn die Klappe zu ist und die Tempetur auf 130 C fällt, dann ist es doch perfekt !
Was willst Du mehr, es ist schliesslich Barbecue.
Dafür sind die Dinger gebaut.
Wenn Du Pizza backen willst, musst Du halt improvisieren.

DM
 
400 grad :o und das nur durch die feuerbox?
junge junge.....
die hitze will ich zwar nicht, aber trotzdem muss ich da noch was rumfrickeln. :roll:
ich probier wie gesagt erstmal was mit nem rost für das feuer damit die luft von unten her reinzieht und nicht oben übers feuer.
sobald der smoker komplett fertig ist, werd ich das ganze mal mit bildern vorführen.

ps:
hab das ding vor 2 wochen lackiert und jetzt fängt er an den problemstellen schon an zu rosten :burn: :patsch: :)


aber bis der durchgerostet ist, lieg ich eher unter der erde :prost:
 
Was für eine Farbe hast Du denn genommen und wie (wieviele Lagen, Pausen, usw....) hast Du lackiert ?

Wo genau fängt er denn an zu rosten ?


DM
 
an den schweißnähten. leider auch in der garkammer.
ich werd da mal mit der drahtbürste ein wenig polieren und dann mit fett oder öl einschmieren (natürlich speiseöl oder palmin :D )

ich hab feurfeste sprühfarbe bis 690 grad genommen.
ich hab ca 2-3 schichten aufgetragen.
 
Hier nochmal ein Paar Tipps von Onkel Dave :

Pit Curing





A new BBQ pit should be cured like a new iron skillet. You may chose to rub the inside of the pit with Pam, peanut oil, cooking oils, or even bacon grease left over from bacon cooked on the stove. Then you light the pit with a medium fire, say 220 degrees for those of you with smokers. Choke the smokestack control about 1/2 and let it smoke heavily. A few hours is good, the longer the better. A Pit will cure without oils, but the buildup of the resin base on the doors doesn't seem to hold very well over the years.

I have made maybe 100,000 BBQ pits, noticing the pits seated with oils seem to produce better results. Once again, be careful with green woods. Some will produce very bitter tastes. Please do not ever use green mesquite in a smoker.

I have seen people use moving blankets to retain heat during rain storms, and cold snaps with great success. Another interesting trick, in a grill, is to line the charcoal up in an "S" shape, only lighting the first end of the coals. If done properly, the charcoal should burn "down the line" thus creating a smoker effect, making grilling and smoking much easier.

Pit Painting





If the paint is peeling form the exterior of a bbq pit, I recommend going to a large hardware store, and buying the best heat paint you can get. Try for Rust-o-leum 1000 degree, or 1300 degree paints if you can find them. Epoxy’s are TOXIC and cannot & should not be used on food products like bbq pits, as the paint breaks down when heated and gets inhaled, so to speak. Not real good for you. You might not die right away, but it may be harmful to you. Epoxy coatings are used on off-shore platforms. You might not die right away, but it may be harmful & toxic for cooking equipment. OSHA, TEC, DOT, & FDA might roast someone over slow coals for using such a thing on bbq mfg. Usually use 500 degree or 700 degree paint. As I understand it, charcoal burns at 700 degrees laying flat, & 950 degrees standing on end, as there is more exposed surface burning with heat rising. Hardwoods burn at roughly 1050 degrees, with mesquite the hottest at 1180 degrees, being a fibrous and porous wood. Anyway, due to the expansion & contraction of the surfaces of bbq pits made from sheet metals & steel to ½" thick, I have found that the metal can move as much as 1/8" during the heating & cooling process. The heat dries out the paint, & the expansion tears it, causing it to flake.



Start with the best paint you can find. I use 1300 degree paint on my bbq pits, five coats, painted over a three day period and dried a week before I will let a customer touch them. Smoking out the pit should also help seat the paint just like you would a new skillet, sherpa tin, shingle, siding that has fallen off the house, or whatever else you might try to use to cook on, I have seen weird ones. Anyway wire brush the afflicted area good, wipe down with water and allow that to dry, even lighting the pit with a LOW FIRE, say 200 degrees, to help expand the metal so the paint will seat deeply in the pours, and spray or wipe the paint on while the pit is warm. This helps bake it on, so-to-speak. A few coats, with an hour in between, should help. Let the pit cool naturally. Cold water or high humidity at this point only counter-acts the steps taken to a lesser degree. Be sure there is a 70% humidity or less for the base coat of paint if possible. It will probably peel again as there are very few paints of the quality needed for this application that the average person could afford. You can also apply pam or peanut oil to the outside of the fire box after it has cooled when you finish cooking, as this will help keep the paint pliable, thus prohibiting cracking of the paint to a small degree. Personally, I used a gallon of nose-cone re-entry paint for the space-shuttle tiles, no kidding. It is a ceramic fiber finish that is the whitest WHITE you have ever seen. Only drawback with this ceramic finish is you can’t touch it, as it pulls all the oil & dirt off your skin and into the finish for eternity. No wonder they wouldn’t let me touch the shuttle before. You can imagine what the pit looked like after pushing it in & out at the shop a few days. Total hand-prints. I had to black over it with 1300 degree paint. Why didn’t I just repaint with the nose-cone paint you say? It costs $650 per gallon. That’s why. Doesn’t peel though. Might be 178,000 degree heat-paint. I dunno. This is getting too long, though we haven’t even scratched the surface of the paint subject yet.

www.bbqpits.com


DM
 
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