• Du musst dich registrieren, bevor du Beiträge verfassen kannst. Klicke auf Jetzt registrieren!, um den Registrierungsprozess zu starten. Registrierte User surfen werbefrei, können Suchen durchführen und sehen die volle Darstellung des Forums mit vielen anderen Unterforen!!!

Mononatriumglutamat

Das das angefangene Thema kontrovers diskutiert wird war zu erwarten.
Erstaunt war ich, das gleich ein angeblicher Rechtsruck herangezogen wurde...
Und das ist dir nach zwei Jahren aufgefallen? ;-) Angeblich ist der leider nicht, siehe Orban, Trump, FpÖ und Co. ... und durchaus aus der politischen Mitte gesehen, auch wenn es wohl hier nichts mit dem Thema zu tun hat.
 
Hier zwei Zitate von Fuchsia Dunlop über die Verwendung von MSG in der chinesischen Küche:
There was only one thing that jarred for me in this prelapsarian world of cooking, and that was the use of monosodium glutamate, or MSG. Like most Westerners, I saw MSG as a nasty artificial additive, used only in junk food and trashy takeaways. In England, you never find MSG in a domestic kitchen, and it would be a public scandal if it was discovered in the store cupboard of a serious restaurant. Yet in China, every kitchen has its jar of MSG, tucked away amid the soy sauces and vinegars. Top chefs use it in their most acclaimed dishes, and it is treated as a normal seasoning at the Sichuan Institute of Higher Cuisine, the nation’s top school for chefs. The Chinese even call this white powder wei jing, ‘the essence of taste’, and translate it into English as ‘gourmet powder’ (jing itself means not only ‘essence’, but also, among other things, ‘refined, perfect, meticulous, clever, skilled, energy, spirit and sperm’, which gives you some idea of what a wonderful word it is). There is no shame, in China, in using MSG.

Dunlop, Fuchsia. Shark's Fin and Sichuan Pepper: A sweet-sour memoir of eating in China (S.96). Ebury Publishing. Kindle-Version.
und
Frankly, I’m still confused about MSG, but I made the choice long ago not to use it in my own cooking. I don’t find it necessary, since I buy good ingredients and make my own stocks. I’m also tired of being bombarded with MSG-laden food in Chinese restaurants which makes me thirsty and exhausts my palate. I prefer flavours that are gentler and more natural. For me, MSG is the cook’s cocaine, a white powder that offers a turbo-charged intensity of gastronomic pleasure. But isn’t life beautiful enough, without taking drugs?

Dunlop, Fuchsia. Shark's Fin and Sichuan Pepper: A sweet-sour memoir of eating in China (S.101). Ebury Publishing. Kindle-Version.
Ich finde sie bringt es ganz gut auf den Punkt.
 
Ich finde sie bringt es ganz gut auf den Punkt
Das ist zumindest eine Position die man einnehmen kann.

Ich für meinen Teil verwende es durchaus selten bis nie. Aber: Gewisse Geschmäcker gehen nur damit:

Wer kennt es nicht, dieses Rindfleisch Szechuan Art, in dieser dunklen, glänzenden Sauce. 1/2EL MNG dran und es schmeckt einfach so wie der Geschmack in meinem Kopf gespeichert ist.

Oder beim Wursten ab und an hier und da mal ein paar g hinzu geben - alles schmeckt voluminöser und satter.

Für mich - ganz persönlich - ist das auch kein Widerspruch. MNG verstärkt doch den Geschmack. Und an diesem Effekt kann man sich, wenn man denn mag, durchaus bedienen. Grundsätzlich halte ich es aber wie Paracelsius: "die Dosis macht das Gift.
 
Ich geh mal davon aus, ich hätte noch ein Vielfaches der Antworten, die sich damit beschäftigen ob es gut oder böse ist, und wäre immer noch gleich schlau bezüglich meiner eigentlichen Frage. :)
 
Ich geh mal davon aus, ich hätte noch ein Vielfaches der Antworten, die sich damit beschäftigen ob es gut oder böse ist, und wäre immer noch gleich schlau bezüglich meiner eigentlichen Frage. :)
Das liegt möglicherweise daran, daß das hier der falsche Thread dafür ist. Für deine Frage wäre wahrscheinlich der hier informativer gewesen.

Hier noch ein Zitat von Fuchsia Dunlop, das dir eventuell weiterhilft:
MSG, of course, is very modern and scientific, which is clearly part of its appeal. But it must also have taken such a hold because of when it started to become widely available: the seventies. This was a period of great hardship in China, when meat was scarce and even grain was rationed. Suddenly, MSG offered the possibility of emulating the rich, savoury tastes of traditional stocks without using meat. It must have seemed like a miracle. Add a spoonful of MSG to a bowl of hot water, scatter in a few sliced spring onions, and you have a soup of sorts. Sprinkle some into a vegetable stir-fry and it will be fantastically delicious, as if you had added luxury ingredients like chicken oil or Yunnan ham.

Dunlop, Fuchsia. Shark's Fin and Sichuan Pepper: A sweet-sour memoir of eating in China (S.99-100). Ebury Publishing. Kindle-Version.
Fettdruck von mir
 
Zurück
Oben Unten